בישול מרקים
 
מה קורה במרק כשמבשלים אותו, ואיך הוא משפיע. לוקחים מים, מוסיפים להם מרכיבים שונים ובסיכומו של דבר כל המרכיבים האלו, דרך החימום של המים הם גם מתבשלים וגם מוציאים חלק מהמרכיבים שנמצאים בהם לתוך המים עצמם, וכך נהפך או מרק ירקות, או מרק עוף, מרק בשר, אפילו מרק רגל. בתהליך בישול המרק קורית החלפת אנרגיה.
 
למה צריכה להיות החלפה כזאת? מאחר ואם רוצים לקבל בתוך המים את הטעמים של המרכיבים, חייבים להתפנות משם מרכיבים. כלומר, צריך להתפנות מקום שמה. ההתפנות של המקום, לאן היא יכולה ללכת? על ידי זה שמרכיבים מתוך המים נכנסים ועושים החלפה. כלומר, כל הבישולים שהם מכונים מרק, הבסיס שלהם זה החלפה של יחידות, קומפוננטים, מרכיבים.
 
ניקח כדוגמא מרק ירקות, לוקחים ירקות מכל מיני סוגים, מכניסים אותם ומתחילים לבשל את זה. לאורך כל הבישול הזה חלה החלפה אנרגטית. ההחלפה האנרגטית מהי עושה למרכיבים. מאחר והמרכיבים פורקים את זה לתוך המים. המים מסוגלים לספוח הרבה מאוד, יש להם כושר ספיגה גדול מאוד.
 
אך מה קורה למרכיבים? כל המרכיבים פולטים כל מיני דברים לתוך המים ומקבלים רק דבר אחד, אש. זה מה שמקבלים המרכיבים מהמים החמים כל הזמן. כלומר, כל הירקות, כל המרכיבים שהם לא רק ירקות, הם הרבה יותר גרועים מבחינת האנרגיה ממה שהם היו לפני שהם הפכו למרק. ירקות במסגרת בישול של מרק, הערך הקלורי שלהם עולה כי האנרגיה של האש שבאה מהמים תופסת את המקום של המרכיבים הטעימים שאתם שותים במים, והופכת אותם ליותר גרועים אנרגטית בשבילכם.
 
כשאוכלים את הירקות שמתבשלים בתוך המרק, או אפילו כל מיני קציצות ששמים שם הכול סופח אש. אם אוכלים ירקות מבושלים במרק, אוכלים ירקות שנראה שהם מאוד, מאוד דלי קלוריות, הדבר הזה אינו נכון. הם מכילים יותר אש מאשר הירקות האלה טרם הבישול שלהם. דבר ראשון שמרק צריך לחלק אותו לשני דברים. לנוזל שלו, ולמרכיבים שלו שהם לא נוזל, שמהם עשו את המרק. כששותים את המרק כנוזל בלבד, הוא מאוד טוב, לעומת זאת, כל מה שהרכיב את בסיס המרק הופך להרבה יותר כבד אנרגטי ומכיל הרבה יותר אש ממה שהוא הכיל קודם לכן.
 
מרק כזה לא להגיש אותו מיד לאכול, אלא לקרר אותו. להפריד בין המים לבין המרכיבים ולקרר אותם לבד. כשרוצים לחמם את זה לצורך אוכל, לחמם את המים, ואת מה שרוצים להוסיף בפנים לא לחמם שזה יהיה בטמפרטורת החדר קודם לכן, ולהכניס לתוך המים החמים. כי המים של המרק, אין בעיה איתם. אך ככל שיש שמה יותר ירקות, זה יותר גרוע. אם חושבים לעשות מערך של התאמת מזון שווה ערך דיאטה, דרך אכילת מרקים מהסוג הזה, זאת לא הדרך לקבל פחות קלוריות.
 
יש את המרקים שעשויים עם בשר, או עופות. גם הבשר וגם העוף הם מכילים אנרגטיים כבדים מאוד. אנו כבר לא מדברים על השומן שנמצא בהם, וכאשר מתחילים לחמם אותם פה חל דבר שונה. כאשר מבשלים יותר מדי את חלקי הבשר או העוף בתוך המרק, הם נהפכים ליבשים. הערכים של כמות אנרגיית האש שנמצאת במים, היא יותר נמוכה מאנרגיית האש שנמצאת בתוך מרכיבי הבשר או העוף. ואז יש רק המרה חד צדדית. מהרבה למעט. שהמרק מתבשל המים הולכים ונהיים יותר ויותר עמוסי אש, ואילו הבשר וגם העוף הולכים ומתייבשים ומאבדים את כל האנרגיה לטובת המים. במרקים מהסוג הזה התהליך הפוך. כאשר שותים את המים זה יותר גרוע, וכאשר אוכלים את הבשר או העוף שבושל, זה יותר טוב, כי חלק גדול מהאנרגיה שלהם עברה למים. זה בא להגיד שגם בנושא כמו מרק הדברים האלו נתונים בסימן שאלה איפה נמצאת האנרגיה. במרק ירקות האנרגיה זורמת לירקות. במרקים על בסיס בשר או עוף מכל מיני סוגים, זה עובר למים
 
מה קורה לשומן שנמצא בתוך הבשר או העוף. הירקות אין להם כמעט שומן, ולכן אין מה לקחת אותו בחשבון. אבל מרק על בסיס של בשר או עוף, השומן שלהם מתחמם. והופך לשומן רווי. הבשר בגלל שהוא מתרוקן מאש ונהיה יבש יותר, חלק מהשומן הזה נמצא אצלו, והפך לשומן רווי. ואילו יתר השומנים נמצאים בתוך המים, ורואים אותם למעלה כצחצוחי שמן.
 
רצוי להחליט מה עדיף לאכול בתוך מה. האם עושים מרק מכמות מים גדולה יותר ועם פחות מרכיבים. או לשים מרק עם כמות מרכיבים גדולה יותר ועם פחות מים, כדי לאזן את הדברים האלו.
 
 
כל הזכויות שמורות © זאב אבירז